Polska
2018

6 - 8 czerwca, 10:00 - 17:00
PTAK WARSAW EXPO

Import z Chin okiem eksperta: transport morski dla początkujących importerów

 

O transporcie morskim rozmawiamy z Wojciechem Froelich, ekspertem z firmy Morska Agencja Gdynia, jednym z prelegentów podczas zbliżających się targów China Homelife Show.

 

Transport morski kojarzy się przede wszystkim z kontenerami. Czy jest to minimum w transporcie morskim?

 

Pojęcie minimum w transporcie morskim nie istnieje, głównie za przyczyną usługi importu drobnicy, zwanej potocznie drobnicą morską. Polega ona na łączeniu (konsolidacji) wielu ładunków od różnych producentów dla większej ilości odbiorców do wspólnego kontenera. Tym samym możemy zminimalizować koszy transportu i zaoferować usługę bardzo atrakcyjną cenowo.

 

Jakie są koszty transportu drobnicowego?

 

Podstawowym kosztem jest fracht morski. Aktualnie w maju 2017 jego cena wynosi od 38 do 78 dolarów za metr sześcienny lub tonę w zależności od portu załadunku. Dodatkowo musimy pamiętać o kosztach lokalnych w porcie rozładunku, takich jak opłata terminalowa, opłata dokumentacyjna, podjęcie towaru z magazynu oraz odprawa celna. Dodatkowo na życzenie klienta możemy zorganizować również dostawę do "drzwi" w każde miejsce w Polsce czy Europie.

 

Drobnica morska to w ostatnich czasach bardzo popularna usługa, w której obowiązują różne promocje, które na co dzień możemy zauważyć w popularnych supermarketach. Przykładem może być Black Friday, który organizujemy już 19 maja. Jeżeli złożą państwo buking tego dnia otrzymują państwo 50% zniżki na fracht. Jest to świetna okazja, aby zamówić swój pierwszy morski transport. [Szczegóły promocji] 

 

Do kogo skierowana jest oferta drobnicy morskiej?

 

Oferta drobnicy morskiej jest głównie skierowana do małych i średnich firm oraz do osób prywatnych. Jeżeli korzystali państwo wcześniej z usług kurierskich w imporcie z Chin, usługa drobnicy morskiej będzie jej naturalną alternatywą. Jej organizacja nie jest taka sama i trwa dłużej, aniżeli paczka wysłana samolotem, ale jest ona jednak zdecydowanie tańsza.

 

A czy ma Pan jakieś przykłady takich transportów?

 

Naturalnie. Z wieloma firmami współpracujemy od lat. Bardzo często klienci, którzy zamawiali u nas transport kilku kartonów, bądź jednej palety aktualnie importują pełne kontenery. Mamy również klientów, którzy regularnie zamawiają małe partie towaru, aby zminimalizować koszty m.in. magazynowania. Realizujemy też zamówienia dla osób prywatnych np. sprowadziliśmy dmuchany plac zabaw do ogródka czy też elementy wyposażenia domu.

 

Chcę przywieźć swoją pierwszą partię towaru. Od czego zacząć?

 

Jeśli znaleźli państwo producenta oraz zdecydowali się na zakup towaru należy skontaktować się z nami, aby uzyskać ofertę importową. Oczywiście doradzimy również na jakich warunkach dostawy należy umówić się z producentem, aby zoptymalizować koszty importu. Po zaakceptowaniu oferty otrzymują państwo numer referencyjny oraz dane naszego agenta. Po stronie chińskiej to nasz agent kontaktuje się z producentem oraz ustala wszelkie aspekty dostawy ładunku na magazyn w porcie załadunku. O tym na co należy zwrócić uwagę podczas rozmów z producentem, aby uniknąć kosztownych błędów w transporcie opowiem podczas prelekcji na targach China Homelife 6 czerwca. Szczegółowo wszystkie zagadnienia związane z transportem drobnicy omówię podczas darmowego webinaru Krok po kroku procedura importu drobnicy z Chin.

 

Jak powinien być zapakowany towar, aby można było go wysłać drobnicą morską?

 

Towar musi być odpowiednio zabezpieczony do transportu morskiego, tak aby nie uległ zniszczeniu podczas przeładunków oraz transportu morskiego. To producent jest odpowiedzialny za jego odpowiednie zabezpieczenie. W zależności od asortymentu producenci wysyłają towary w kartonach luzem, na paletach plastikowych, ze sklejki oraz z drewna. Możemy oczywiście zasugerować producentowi konkretny sposób pakowania oraz ustalić, czy wystąpi jakiś dodatkowy koszt.

 

Opóźnienia w transporcie morskim?

 

Tak jak w każdej gałęzi transportowej mogą wystąpić opóźnienia, spowodowane czynnikiem ludzkim lub atmosferycznym. Mogą to być między innymi brak miejsca na statku na poszczególne wyjście z portu załadunku czy szalejący tajfun blokujący opuszczenie statku z portu. Na szczęście dla importerów sytuacje te zdarzają się rzadko.

 

Zagrożenia związane z transportem? Czy trzeba towar ubezpieczyć?

 

W przypadku transportu morskiego ładunki narażone są na mechaniczne uszkodzenia, zamoknięcie ładunku itp., dlatego wszystkie nasze przesyłki ubezpieczamy. Koszt ubezpieczenia zawarty jest w wysyłanej ofercie. Nie jest to duży wydatek, a dzięki ubezpieczeniu unikamy niepotrzebnych kosztów związanych z ewentualnymi stratami.

 

Czy powinniśmy śledzić przesyłkę?

 

Nie jest to konieczne, ponieważ na każdym etapie transportu spedytor mailowo informuje o tym odbiorcę. Oczywiście jeśli chcemy, możemy ją śledzić na stronie każdego armatora, z którego usług korzystamy (odcinek morski).  

 

Gdzie mogę odebrać przesyłkę?  

 

Na kilka dni przed wejściem statku do portu, wysyłamy do naszych klientów awizację z informacją, kiedy mogą spodziewać się swojego towaru. W zależności od armatora rozformowanie kontenera odbywa się na magazynach w Gdańsku oraz Gdyni. Po rozładowaniu kontenera wszystkie towary są odprawiane celnie. W przypadku odbioru osobistego awizujemy kierowcę na naszych magazynach, wtedy możliwe jest podjęcie towaru.

 

Import do Hamburga, jakie są różnice?

 

Ze względu na spore zainteresowanie wprowadziliśmy do naszego kalkulatora stawki frachtowe do portu w Hamburgu. Są one niższe, aniżeli stawki importowe do Gdyni/Gdańska, jednak w Hamburgu nieco wyższe są opłaty lokalne. Czas transportu morskiego w zależności od armatora może również zaoszczędzić nam kilka dni niż w przypadku importu do Polski. W Hamburgu współpracujemy z agencjami celnymi, które zapewniają nam odprawy celne fiskalne, tzn. nie płacimy podatku VAT, który rozliczamy dopiero po sprzedaży towaru. W przypadku odprawy fiskalnej w momencie odbioru towaru musimy opłacić tylko cło.

 

Jak z odprawą celną?

 

Posiadamy własną, niezależną agencję celną mającą swoją siedzibę na terenie terminala BCT w Gdyni. Obsługuje ona wszystkie przesyłki importowane do Gdyni oraz Gdańska. Po odprawie celnej wystawiamy notę celną-podatkową, po jej opłaceniu zwalniamy lub dowozimy ładunki do naszych klientów.

 

 

Szczegóły promocji „Black Friday – 50% na fracht” znajdują się na stronie DrobnicaMorska.pl

Webinar Krok po kroku procedura importu drobnicy z Chin.” odbędzie się 5 lipca. Szczegóły oraz zapisy na stronie PodrecznikImportera.pl.

 


 

Wojciech Froelich

Key Account Manager w firmie Morska Agencja Gdynia. Koordynator i współtwórca serwisu Drobnicamorska.pl, oferującego import oraz eksport ładunków drobnicowych w relacjach na całym świecie. Ekspert w dziedzinie procedur importowych z Chin. Z branżą TSL związany od 6 lat.

Kategoria : Porady praktyczne, Wywiady

 2017-05-05